Burger King och Rasta blir nya samarbetspartners. Rasta ingår i Snapcat AB (publ), som är noterat på Göteborgs OTC-lista.
I januari 2005 kommer den första Rastaanläggningen, i Grums, att vara ombyggd för att även kunna erbjuda trafikanterna grillade hamburgare.
Bakom Rasta står återigen Dan Tervaniemi vid rodret sedan börsnoterade Snapcat AB (publ) i våras förvärvade varumärket Rasta och anläggningarna. Huvudägarna i Snapcat AB (publ) är familjerna Tervaniemi, Lundström och Knutsson.
VD på Snapcat AB (publ), Jan Bengtsson, säger att det inte är någon tillfällighet att man nu väljer att bli franchisetagare hos Burger King.
– Vi behövde ha något som kompletterade vårt matutbud längs vägarna. Sedan vi tog över Rastaanläggningarna har vi återinfört vårt ursprungliga koncept med husmanskost, kaffe och smörgåsar. Men det är framförallt yrkestrafiken som vill ha den typen av mat. Vi har letat efter något som även attraherar turister, familjer och lokala gäster. Det får vi i och med Burger King-konceptet, säger Jan Bengtsson.
Först ut är Rastaanläggningen i Grums som byggs om under hösten för att stå klar till januari 2005. Därefter är det dags för anläggningen i Nyköping som beräknas vara färdigbyggd till sommaren 2005. Rastakoncernen består av 15 anläggningar (inkl. en franchisetagare och därutöver är tre anläggningar utarrenderade) som erbjuder trafikanter mat, rum, drivmedel och butik. Hur många fler vägkrogar som kommer att byggas om för att kompletteras med Burger King-restauranger är inte klart.
– Vi börjar med två, därefter gör vi en utvärdering för att se om vi ska gå vidare. Men om detta går bra, vilket jag tror att det gör, vill vi gärna fortsätta expandera. Burger King har ett starkt varumärke och en vuxen smak på sina produkter som passar bra in på våra anläggningar, säger Dan Tervaniemi, VD Rastakoncernen.
Även Stefan Eriksson, Skandinavienchef Burger King, gläds över samarbetet och de nya franchisetagarna:
– Burger King påbörjade en stark tillväxtfas under förra året och nu ökar vi expansionstakten genom att knyta duktiga och ambitiösa franchisetagare till vårt koncept. Både Dan och Jan passar in på den beskrivningen och de har båda bred branscherfarenhet. För vår del är det viktigt att tydligare etablera oss på vägnätet. Både Burger King och Rasta har starka varumärken och vi är övertygade om att de båda kompletterar varandra fullt ut, säger Stefan Eriksson.
Burger King har idag 52 restauranger i Sverige och är den kedja som öppnade flest restauranger under 2003. Rastanläggningar finns på följande 15 platser: Hallandsåsen, Snapparp, Tanum, Svinesund, Lilla Edet, Brålanda, Grums/Nyängen, Vårgårda, Mariestad/Rattugglan, Ulricehamn, Ödeshög, Strängnäs (franchise), Nyköpingsbro (två anläggningar) och Kalmar.
För mer information, kontakta gärna:
Stefan Eriksson, Skandinavienchef Burger King, tfn: 031-720 57 00
Dan Tervaniemi, VD Rastakoncernen, tfn: 0709-94 63 94
Jan Bengtsson, VD Snapcat AB (publ), tfn: 0707-20 20 60
Se även:
www.snapcat.se
www.rasta.nu
www.burgerking.se
www.burgerking.com
Rasta/Snapcat AB (publ)
Rasta är sedan i maj 2004 åter i svenskt ägo sedan börsnoterade Snapcat AB (publ) förvärvade koncernen. Snapcat AB (publ) är noterat på Göteborgs OTC-lista Rastakoncernen beräknar omsätta 500 MSEK 2005, varav 250 MSEK kommer från restaurang- och butiksförsäljningen och ca 250 MSEK från drivmedelsförsäljning. Inom drivmedel samarbetar Rasta med Shell, Statoil, Preem och OKQ8. Vinsten beräknas uppgå till 10 MSEK för 2005. Totalt sysselsätter koncernen 700 personer (motsvarande 240 årsanställda).
Burger King
Burger King är idag en av världens största restaurangkedjor, med mer än 11 220 restauranger i 61 länder. 91 % av Burger Kings restauranger världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare. Burger King Corporation ägs av Texas Pacific Group, Bain Capital och Goldman Sachs Capital Partners. I Sverige finns 52 restauranger och omsättningen 2003 var drygt 500 MSEK.