Convendum inför kontorsjätten Weworks intåg: ”Vi dubblar omsättningen i år”

ARTIKEL I DAGENS INDUSTRI DIGITAL:

Kontorshotellet Convendum ökade intäkterna kraftigt under 2017, men utmanas snart i Stockholm av den amerikanska jätten Wework. Nu vill det börsaktuella bolaget nästintill dubbla antalet enheter i Sverige på två år.

Allt fler svenska entreprenörer och företag lockas av att arbeta i delade kontorsytor. Svenska Convendum är en aktör som har kapitaliserat på trenden ”co-working”. Sedan starten i januari 2016 har de slagit upp portarna till tio kontorshotell och omsättningen uppgick i fjol till 52,7 miljoner kronor.

”Expansionen har gått snabbare än förväntat. I dagsläget omsätter vi över 100 miljoner kronor i årstakt och kommer alltså att fördubbla omsättningen under 2018”, säger Håkan Jeppsson, vd och medgrundare på Convendum.

Den tidigare målsättningen att öppna 13 enheter i Sverige före slutet på 2020 är därmed snart uppnådd. Nu skruvar bolaget upp sin prognos och ska utöka antalet enheter till 19 stycken i Sverige under de kommande två åren.

Därefter står en internationell lansering i Köpenhamn, Helsingfors och Oslo för dörren. I ett ännu senare skede siktar Convendum på att etablera sig i Bryssel, Frankfurt och Paris.

Läs mer: Aviciis tidigare manager vill bygga ett Wework för Norden 

Convendums förluster växte till 13 Mkr i fjol, trots ett positivt kassaflöde.

”Vi har väldigt långa hyresavtal med fastighetsägarna, på 10 till 15 år, och får en rabatt det första året som vi periodiserar ut över alla år. Lokalkostnaden redovisas som ett genomsnitt över hela hyresperioden, vilket skapar det negativa resultatet”, säger Håkan Jeppsson.

Kontorshusen är anpassade efter en flexibel arbetskultur. Convendum äger själva inga fastigheter utan tar betalt för kringtjänster som gym, frukost och reception. Medlemmarna, det vill säga de anställda, betalar 5 000 kronor i månaden för tillgång till lokalerna dygnet runt. Mötesrum och konferens kostar extra.

Förlagan är Wework, en av världens högst värderade startups och den globala marknadsledaren inom flexibla kontorsplatser. Tidigare har Håkan Jeppsson sagt att Convendum vill bli ”ett Wework för Norden”.

Som Di Digital tidigare i veckan kunde rapportera ska den amerikanska jätten kliva in i Stockholm till våren 2019.

Hur påverkas ni av Weworks intåg i Sverige?

”Vi kommer inte att ändra vår strategi och nisch som ett premium-alternativ. Vi vet att Wework har tittat på Sverige ett tag och räknat med att de någon gång skulle öppna här. Det är en av anledningarna till varför vi har expanderat snabbt sedan starten”, säger Håkan Jeppsson.


I Convendums lokaler finns både gemensamma arbetsytor och stängda kontor.
Han påpekar dessutom att Convendum i första hand vill attrahera mer etablerade företag som behöver kontorsplatser för upp till 50 anställda, till skillnad från andra aktörer. Till exempel hyrde Spotify temporärt in sig hos Convendum medan de bytte huvudkontor i Stockholm. På den nuvarande kundlistan finns företag som Universal Music, Live Nation, Kry och Scania.

Sedan starten har Convendum tagit in över 40 Mkr i riskkapital från bland andra Arash ”Ash” Pournouri, manager till den nyligen avlidne dj-stjärnan Avicii. För att växa ytterligare kan det bli aktuellt med fler kapitalrundor, enligt Håkan Jeppsson, men den stora målsättningen för Convendum är en börsnotering.

”Planen är att gå till börsen inom ett par år, förutsatt att klimatet är gynnsamt. Men just nu prioriterar vi tillväxt och nyetableringar. När samtliga 19 planerade enheter har öppnat och når en beläggning på minst 80 procent kommer vi omsätta runt en miljard kronor. Då ska vi definitivt vara noterade”, säger Håkan Jeppsson.